Prowadzenie własnej działalności gospodarczej w Polsce nie jest łatwe. Wielu przedsiębiorców decyduje się jednak na ten krok gdyż są zdeterminowani odnieść sukces. Prowadząc własną działalność musimy jednak przygotować się na to, że napotkamy na swojej drodze wiele pułapek związanych z niejasnymi i skomplikowanymi przepisami oraz biurokracją, nie tylko w urzędach ale także w bankach.
Przedsiębiorca, który chce starać się o kredyt musi mieć świadomość, że każdy bank będzie oczekiwał od niego przygotowania o wiele większej ilości dokumentów niż od jego pracownika, zatrudnionego na etacie. Różnice dotyczą oczywiście procesu analizy finansowej, który jest zwykle głównym elementem oceny wniosku kredytowego. W przypadku przedsiębiorcy ten etap analizy jest znacznie bardziej złożony i wymaga zgromadzenia i przedłożenia w banku większej ilości dokumentów niż ma to miejsce w przypadku wnioskodawców uzyskujących dochodu z umów o pracę.
Jednym z podstawowych kryteriów oceny wniosku kredytowego złożonego przez przedsiębiorcę jest długość prowadzenia przez niego działalności gospodarczej tj. okres funkcjonowania firmy na rynku. Im dłużej firma działa, tym większa jest szansa na kredyt. Wiele banków wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców proponuje różne rozwiązania w tej materii. Najkrótszy wymagany okres prowadzenia działalności gospodarczej wynosi 6 miesięcy a najczęściej stosowanym 12 miesięcy. Są też takie banki, które wymagają 24 miesięcznego, a nawet 5 letniego okresu prowadzenia działalności.
Banki, analizując wniosek kredytowy, złożony przez przedsiębiorcę, biorą także pod uwagę to, czy przedsiębiorca na bieżąco i w terminie opłaca podatki, ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz inne zobowiązania np. faktury, pensje dla pracowników. Na rachunkach firmy nie może być także żadnych zajęć egzekucyjnych.
W procesie kredytowym istotne znaczenie ma też forma opodatkowania przedsiębiorcy:
- Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z fiskusem według skali podatkowej lub stawki liniowej mogą mieć problem z otrzymaniem kredytu, jeśli ich firma generuje wysokie koszty gdyż zmniejszają one co prawda wysokość podatku do zapłacenia, lecz jednocześnie obniżają dochód.
- Przedsiębiorcy, którzy w swojej działalności gospodarczej stosują ryczałt płacą podatek według określonych stawek, nie uwzględniając kosztów uzyskania przychodu. Niestety w ich przypadku banki zakładają uśrednione koszty uzyskania przychodu co w większości przypadków wpływa na znaczne zaniżenie zdolności kredytowej.
- Zdecydowanie najwięcej trudności mogą mieć przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach karty podatkowej. Do tej formy opodatkowania działalności gospodarczej banki podchodzą wyjątkowo ostrożnie. Zdolność kredytowa przedsiębiorców rozliczających się na podstawie karty podatkowej jest zależna od wysokości płaconego przez nich podatku.
Najczęściej wybieraną formą opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej jest skala podatkowa i stawka liniowa tzw. zasady ogólne. Wielu przedsiębiorców starających się o kredyt hipoteczny i rozliczających się z fiskusem na zasadach ogólnych zadaje sobie pytanie jak obliczyć dochód z działalności gospodarczej. Nie do końca wiedzą jaki poziom ich dochodu generowanego w prowadzonej działalności uwzględnią banki przy liczeniu zdolności kredytowej.
Prosty kalkulator dochodu, który udostępniam, pozwoli to policzyć. Z doświadczenia wiem, że prawie wszyscy przedsiębiorcy liczą swój dochód w zupełnie inny sposób niż robią to banki.
W przypadku gdy załączony kalkulator dochodu nie będzie wystarczającym narzędziem zachęcam do wysłania prośby o kontakt.
Postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania oraz wykonać niezbędne kalkulacje ze sprawdzeniem zdolności kredytowej włącznie.
Kalkulator można pobrać naciskając poniższy link:
Kalkulator dochodu z działalności gospodarczej – KPiR
UWAGA !
Uruchamiając kalkulator dochodu – należy włączyć edytowanie. Dopiero wtedy będzie działał poprawnie.
Artykuł powiązany: